مدیریت استراتژیک بازاریابی

قرار دادن ذهن در وضعیت‌های پیچیده و مبهم ، روزنه ای بسوی تفکر خلاق

مدیریت استراتژیک بازاریابی

قرار دادن ذهن در وضعیت‌های پیچیده و مبهم ، روزنه ای بسوی تفکر خلاق

کارگاه سوم: تهیه نقشه ذهن مشتری (Laddering)

در دومین کارگاه درس استرتژی بازاریابی به اجرای رویکرد نقشه ذهن مشتری یا روش Laddering پرداخته شد. در این روش یک موضوع که در مورد آن قصد جمع آوری اطلاعات داریم را از طریق مصاحبه عمیق مورد ارزیابی قرار می دهیم و انگیزه اصلی افراد را از انتخاب خدمت(یا محصول) مورد نظر کشف می کنیم.

این کارگاه در خارج از کلاس اجرا و با سوال «چرا از تلگرام استفاده می کنید؟» به بررسی موضوع پرداخته شد. در این ارتباط با 6 نفر مصاحبه بعمل آمد و در نهایت 10  Attribute،25 Consequenceو8 Value استخراج شد.

لازم به ذکر است تعداد دفعات تکرار هر مسیر نشان دهنده مقدار اثرگذاری آن است، به این معنی که هرچه تکرار کمتر باشد اثرگذاری آن کمتر و هرچه تعداد بیشتر باشد اثر آن نیز بیشتر خواهد بود.


Attribute 


A1 سرعت بالا

A2 حفظ ارتباط با دوستان

A3 انتقال اطلاعات واخبار با سرعت بالا

A4 اشتراک عکس

A5 اشتراک فیلم

A6 ارتباط با دیگران

A7 دسترسی اسان وسریع

A8 تفریح

A9 تبلیغات وبازاریابی

A10 کاهش هزینه ها


 Consequences


  C13 به روز بودن

 C14 تعاملات اجتماعی بهتر و گسترده تر

C15 رفع نیازهای اجتماعی

 C16 حفظ ارتباط

C17 اطلاع از اخبار روز

C18 زندگی جذابتر

C19براورده شدن نیازهای روحی

C20کاهش احساس تنهایی

 C21کاهش دلتنگی

C22کاهش خستگی

C23 برقراری ارتباطات با هزینه کمتر

C24 احساس محبوبیت

 C25کسب تجربیات زندگی

C26 ایجاد حس شادی

C27 علاقه به زیبایی

C28 شناخته شدن توسط دیگران

C29 بدست آوردن موقعیت های اجتماعی بهتر

 C30ایجاد فرصت های درآمد زایی

C31 افزایش تعداد دوستان

C32 برقراری ارتباطات با سرعت بالا

C33 استفاده از تکنولوژی

C34 تجزیه وتحلیل بهتر مسایل

C35افزایش دانسته ها

C36  پرکردن اوقات فراغت

C37 یادگیری مسایل بهداشتی

 

 VALUES


 V38 لذت

V39 آرامش

V40 شادی

V41 راحتی

V42 موفقیت

V43 اعتماد به نفس

V44 رضایت

V45 احساس ارزشمند بودن

 

مسیرهای بدست امده:

 

A1-C14-C33-V38

A1-C33-C32-C28-C24-C19-V43

A2-C20-C21-V43

A3-C19-C20-C21-V39

A3-C35-C17-C37-V41

A4-C23-C36-C18-C28-V40

A5-C23-C36-C18-V38

A6-C14-C19-C20-C21-C23-C24-V39

A6-C14-C29-V45

A7-C14-C23-C34-V41

A7-C23-C32-V39

A8-C13-C16-C18-C19-C26-C31-V40

A9-C25-C33-C34-C35-C30-V42

A10-C23-V44



حلقه های 3 تایی:

A2-C20-V39

A9-C30-V42

A10-C23-V44

 

حلقه های 4 تایی:

A1-C14-C33-V38

A2-C20-C21-V43

A6-C14-C29-V45

A7-C23-C32-V39

 

حلقه های 5 تایی:

A3-C19-C20-C21-V39

A3-C35-C17-C37-V41

A5-C23-C36-C18-V38

A7-C14-C23-C34-V41

 

حلقه های 6 تایی:

A4-C23-C36-C18-C28-V40

 

حلقه های 7 تایی:

A1-C33-C32-C28-C24-C19-V43

A9-C25-C33-C34-C35-C30-V42

 

حلقه های 8 تایی:

A6-C14-C19-C20-C21-C23-C24-V39

A8-C13-C16-C18-C19-C26-C31-V40


نتیجه گیری :

 

1. هر چه تعداد زنجیره های با حلقه زیاد بیشتر باشد، جامعه مورد بررسی مسیر طولانی تری را برای رسیدن به ارزش مورد نظر خود طی می کند

2. اشتراک یا عدم اشتراک حلقه های مسیرهای مختلف، می تواند شاخصی برای نتیجه گیری باشد .

3. تعداد حلقه ها نشان دهنده سرعت و سهولت ایجاد رابطه با مشتری است و می تواند راهنمایی در امرتبلیغات، بسته بندی، قیمت گذاری و... باشد . بطور کلی نتایج حاصل از این بررسی بیشتر برای بازاریابان و فروشندگان قابل استفاده است.

4. تعداد دفعات تکرار یک مسیر، نشان دهنده میزان تأثیر گذاری است و هر چه تعداد تکرار یک مسیر بیشتر باشد، نشان دهنده تأثیر بیشتر در جامعه است .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.