در دومین کارگاه درس استرتژی بازاریابی به اجرای رویکرد نقشه ذهن مشتری یا روش Laddering پرداخته شد. در این روش یک موضوع که در مورد آن قصد جمع آوری اطلاعات داریم را از طریق مصاحبه عمیق مورد ارزیابی قرار می دهیم و انگیزه اصلی افراد را از انتخاب خدمت(یا محصول) مورد نظر کشف می کنیم.
این کارگاه در خارج از کلاس اجرا و با سوال «چرا از تلگرام استفاده می کنید؟» به بررسی موضوع پرداخته شد. در این ارتباط با 6 نفر مصاحبه بعمل آمد و در نهایت 10 Attribute،25 Consequenceو8 Value استخراج شد.
لازم به ذکر است تعداد دفعات تکرار هر مسیر نشان دهنده مقدار اثرگذاری آن است، به این معنی که هرچه تکرار کمتر باشد اثرگذاری آن کمتر و هرچه تعداد بیشتر باشد اثر آن نیز بیشتر خواهد بود.
Attribute
A1 سرعت بالا
A2 حفظ ارتباط با دوستان
A3 انتقال اطلاعات واخبار با سرعت بالا
A4 اشتراک عکس
A5 اشتراک فیلم
A6 ارتباط با دیگران
A7 دسترسی اسان وسریع
A8 تفریح
A9 تبلیغات وبازاریابی
A10 کاهش هزینه ها
Consequences
C13 به روز بودن
C14 تعاملات اجتماعی بهتر و گسترده تر
C15 رفع نیازهای اجتماعی
C16 حفظ ارتباط
C17 اطلاع از اخبار روز
C18 زندگی جذابتر
C19براورده شدن نیازهای روحی
C20کاهش احساس تنهایی
C21کاهش دلتنگی
C22کاهش خستگی
C23 برقراری ارتباطات با هزینه کمتر
C24 احساس محبوبیت
C25کسب تجربیات زندگی
C26 ایجاد حس شادی
C27 علاقه به زیبایی
C28 شناخته شدن توسط دیگران
C29 بدست آوردن موقعیت های اجتماعی بهتر
C30ایجاد فرصت های درآمد زایی
C31 افزایش تعداد دوستان
C32 برقراری ارتباطات با سرعت بالا
C33 استفاده از تکنولوژی
C34 تجزیه وتحلیل بهتر مسایل
C35افزایش دانسته ها
C36 پرکردن اوقات فراغت
C37 یادگیری مسایل بهداشتی
VALUES
V38 لذت
V39 آرامش
V40 شادی
V41 راحتی
V42 موفقیت
V43 اعتماد به نفس
V44 رضایت
V45 احساس ارزشمند بودن
مسیرهای بدست امده:
A1-C14-C33-V38
A1-C33-C32-C28-C24-C19-V43
A2-C20-C21-V43
A3-C19-C20-C21-V39
A3-C35-C17-C37-V41
A4-C23-C36-C18-C28-V40
A5-C23-C36-C18-V38
A6-C14-C19-C20-C21-C23-C24-V39
A6-C14-C29-V45
A7-C14-C23-C34-V41
A7-C23-C32-V39
A8-C13-C16-C18-C19-C26-C31-V40
A9-C25-C33-C34-C35-C30-V42
A10-C23-V44
حلقه های 3 تایی:
A2-C20-V39
A9-C30-V42
A10-C23-V44
حلقه های 4 تایی:
A1-C14-C33-V38
A2-C20-C21-V43
A6-C14-C29-V45
A7-C23-C32-V39
حلقه های 5 تایی:
A3-C19-C20-C21-V39
A3-C35-C17-C37-V41
A5-C23-C36-C18-V38
A7-C14-C23-C34-V41
حلقه های 6 تایی:
A4-C23-C36-C18-C28-V40
حلقه های 7 تایی:
A1-C33-C32-C28-C24-C19-V43
A9-C25-C33-C34-C35-C30-V42
حلقه های 8 تایی:
A6-C14-C19-C20-C21-C23-C24-V39
A8-C13-C16-C18-C19-C26-C31-V40
نتیجه گیری :
1. هر چه تعداد زنجیره های با حلقه زیاد بیشتر باشد، جامعه مورد بررسی مسیر طولانی تری را برای رسیدن به ارزش مورد نظر خود طی می کند
2. اشتراک یا عدم اشتراک حلقه های مسیرهای مختلف، می تواند شاخصی برای نتیجه گیری باشد .
3. تعداد حلقه ها نشان دهنده سرعت و سهولت ایجاد رابطه با مشتری است و می تواند راهنمایی در امرتبلیغات، بسته بندی، قیمت گذاری و... باشد . بطور کلی نتایج حاصل از این بررسی بیشتر برای بازاریابان و فروشندگان قابل استفاده است.
4. تعداد دفعات تکرار یک مسیر، نشان دهنده میزان تأثیر گذاری است و هر چه تعداد تکرار یک مسیر بیشتر باشد، نشان دهنده تأثیر بیشتر در جامعه است .