بازاریابی تعاملی یک نوع استراتژی بازاریابی است که مستقیماً با مصرف کنندگان تعامل میکند و آنها را تشویق به شرکت در سیر تکامل برند می نماید. این نوع بازاریابی با نامهای دیگری چون بازاریابی مبتنی بر رویداد، بازاریابی مشارکتی و بازاریابی مبتنی بر تریگر نیز خوانده میشود که در همه این تعاریف ایده یکسان است بطوریکه با هدف بالا بردن اثربخشی بازاریابی، به آنچه که مشتری در حال انجام آن است واکنش داده میشود.
اما به هیچ وجه نباید آنرا با بازاریابی آنلاین اشتباه گرفت هر چند که اینترنت و روابط آنلاین خیلی به اینتراکتیو مارکتینگ سرعت بخشیده و بازاریابی تعاملی را آسانتر کرده است .در اینجا مشتری توقع دارد به او به عنوان یک شخص منحصر به فرد نگاه کنید ، حرف هایش را شنیده ، خواسته هایش را تجزیه و تحلیل کنید و دقیقا جوابی را که مخصوص او و در بر گیرنده همه احتیاجات و ابهامات اوست به او بدهید .
تاجایی که حتی ممکن است سئوالات و نظرات او منجر به ایجاد تغییراتی در ارائه خدمات شما شده و باعث گردد تا محصولاتتان را در آینده با ویژگیهای دیگری تولید کنید البته این به هوشیاری شما بر میگردد که چه مواردی را به مشارکت بگذارید و چگونه با خریداران خود تعامل داشته باشید .
برخلاف نوع هایی از بازاریابی که مصرف کننده را یک بخش منفعل تلقی میکنند، این نوع بازاریابی مصرف کنندگان را در شکل گیری برنامه های بازاریابی کاملاً فعال میداند و از آنها برای ایجاد و توسعه ارتباط با برند به خوبی استفاده میکند.
بازاریابی تعامل در مورد برقراری ارتباط با مردم است:
· به عنوان افراد منحصربه فرد
· براساس آنچه انجام می دهند
· بطور مداوم در طول زمان
· معطوف به سمت نتیجه
· درهرجایی که هستند
در حقیقت بازاریابی تعاملی زمانی اتفاق می افتد که برند و مصرف کننده با هم مرتبط می شوند.
مایا آنجلو(Maya Angelou) شاعر و نویسنده مشهور، اینگونه بیان میکند:
"مردم چیزی را که شما گفتید را فراموش میکنند،
مردم کاری را که شما کردید را فراموش میکنند،
اما مردم هرگز کاری که باعث شده آنها حس کنند را فراموش نمیکنند."
منبع:
Resources / Ebooks / The 5 Principles of Engagement Marketing