دست کم گرفتن اینکه اینترنت چقدر دنیا را دگرگون کرده غیرممکن است. شیوه های یادگیری، بازی، تعامل و خرید ما از طریق محیط های آنلاین بطور چشمگیری تغییر کرده است. یکی از دلایل اینکه اینترنت به سرعت در حال گسترش است، به دلیل پیشرفت باورنکردنی تجارت الکترونیک است. فرصت های جدید برای خرید و فروش تقریبا یک شبه ظاهر شد. اکنون مردم برای همه چیز از جوراب گرفته تا کامیون در اینترنت به خرید می پردازند. به منظور بهره برداری از این بازار گسترده، کسب و کارها بیشتر و بیشتر فعالیت خود را به سمت فروش آنلاین تغییر داده اند.
بازاریابی ابر ابعاد همه تلاش های بازاریابی آنلاین شرکت را شامل می شود.پورتال های آنلاین به شرکت ها راه های جدیدی برای ارائه محصولات، تعامل با مشتریان و تحویل پیام های تبلیغاتی می دهد. به طور سنتی، تبلیغات محدود به چاپ، تلویزیون و رادیو است. اینترنت راه های تجاری جدیدی را باز کرده است که به کسب و کارها اجازه می دهد تا با مشتریان خود ارتباط بیشتری برقرار کنند، از فروشگاه های آنلاین گرفته تا خوراک توییتر. یک خرده فروش بزرگ آنلاین مانند Amazon.com که ده ها هزار محصول مختلف را به فروش می رساند اما فروشگاه های فیزیکی ندارد را در نظر بگیرید. مشتریان اطلاعات فروش را به جای جعبه پستی خود، از طریق ایمیل دریافت می کنند. خریداران می توانند اطلاعات بیشتری در مورد یک محصول کسب کنند تا یک ارتش کامل از کارکنان فروش بتوانند ارائه دهند. آمازون تمام این خدمات را در کسری از هزینه های عملیاتی که اکثر خرده فروشان با آن روبرو هستند، فراهم می کند. مدل کلی کسب و کار مبتنی بر بازاریابی ابر استفاده از ابزارهای اینترنتی برای برقراری ارتباط با مشتریان است.
یکی دیگر از مولفه های بازاریابی ابر، برنامه های آنلاین است که به بخش های بازاریابی کمک می کند تا کارآیی بیشتری داشته باشند. در حال حاضر می توان سریع تر، کارآمدتر و با هزینه های کم حرکت کرد درعین حال که انجام همه اهداف مشابه امکان پذیر است. به عنوان مثال، تحقیقات بازار که از پروفایل های مشتری برداشت می شود، می تواند برای حمایت از اهداف بازاریابی وسیع تر مورد استفاده قرار گیرد. گردآوری تحقیقات بازار، فرایند خسته کننده و کارآمد بود. اکنون می توان آن را تقریبا بلافاصله و با کمترین هزینه انجام داد.
ارتباط بین بازاریابان نیز بهبود یافته است. ابزارهای آنلاین دسترسی، اشتراک گذاری و توزیع اطلاعات را بین همکاران و شرکا آسان می کند. با استفاده از برنامه های جدید، وظایف بازاریابی را می توان برای صرفه جویی در هزینه های بزرگ برون سپاری کرد. برای مثال، به جای اینکه یک طراح گرافیک در خانه را استخدام کنید، بازاریابان می توانند یک مترجم آزاد آنلاین ارزان قیمت پیدا کنند. اینترنت، هر دو «محل برای انجام بازاریابی» و «ابزار برای انجام بازاریابی» است.
دو نوع مختلف از برنامه های آنلاین وجود دارد که برای اهداف بازاریابی استفاده می شوند: رسانه ها و ابزار. رسانه اجازه می دهد تا شما پیامی را برای عموم ارائه دهید. ابزار انجام وظایف بازاریابی عمومی را سریع تر و آسان تر می کند. در اینجا چند نمونه از هر دو وجود دارد:
رسانه ها: ابزارها:
•فیس بوک •تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل
•توییتر • تماس دائمی
• یوتیوب • نیروی فروش
• وب سایت رسمی شرکت • گزارش های اجتماعی گوگل
برای هر کسب و کار، صرف نظر از صنعت، ضروری است که با مشتریان خود به صورت آنلاین ارتباط برقرار کند. اکثر کسب و کارها حداقل یک وب سایت دارند و استفاده از صفحات رسانه های اجتماعی نیز برای آنها به یک استاندارد تبدیل شده است. میزبان وب ارزان و یک ابزار طراحی وب ساده، حتی کوچکترین شرکت ها را قادر می سازد تا حضور آنلاین را توسعه دهند.
• کاهش هزینه بازاریابی - شرکت ها دیگر مجبور نیستند هزینه ای بابت چاپ یا خرید زمان تبلیغات گران قیمت بپردازند.
• کاهش هزینه های توزیع - بازاریابان آنلاین مجبور نیست که برای ارسال کاتالوگ یا خبرنامه از طریق ایمیل هزینه ای پرداخت کنند. فرمت های دیجیتال روش های سریع و ارزان برای برقراری ارتباط با مشتریان را ارائه می دهند.
• مواد بازاریابی کم مصرف - تبلیغات صرفا زمانی صورت می گیرد که مورد نیاز است. تابلوها و علائم بدون استفاده، نگهداری نمی شوند تا فقط در انبار گرد و خاک بخورند. هنگامی که یک کمپین بازاریابی خاص به پایان می رسد، به سادگی از شبکه حذف می شود.
• افزایش سفارشی سازی - وب کلیه رسانه های تعاملی جدید را برای تبلیغ کنندگان برای بازاریابی فراهم کرده است. این انعطاف پذیری اجازه می دهد تا تبلیغات متمرکز، مرتبط تر و موثر تر انجام شود.
• افزایش بهره وری - بازاریابی ابر به طور چشمگیری زمان بین برنامه ریزی و اجرای یک کمپین تبلیغاتی را کاهش می دهد.
هدف بازاریابی ابر همانند هر ابتکار بازاریابی است؛ متقاعد کردن مردم برای خرید محصولات. با این حال، ابزارهای مورد استفاده برای جذب مشتریان، جدید و همیشه در حال تغییر است. کسب آموزش رسمی در بازاریابی بهترین راه برای یادگیری در مورد این ابزارها، مانند بهینه سازی موتور جستجو، تجزیه و تحلیل وب و طراحی است. اکثر کالج ها و دانشگاه های اصلی در بازاریابی واحدهایی به دانش آموزان ارائه می کنند که آنها را برای طراحی کمپین های موفق تبلیغی آماده می کند.
داشتن یک وب سایت شخصی، یکی از شایع ترین ویژگی های بازاریاب ابری است. نگهداری یک وبلاگ، ترویج حضور یک رسانه اجتماعی، تهیه فیلم ها و احتمالا حتی وب سایت شخصی نشان می دهد که شما می توانید با افراد آنلاین ارتباط برقرار کنید. مشارکت با ابزارهای آنلاین در سطح شخصی باعث می شود تا بازاریابان بتوانند بهتر از آن ابزارهای مشابه در سطح حرفه ای بهره برداری کنند.
در نهایت، بازاریابانی که از وب استفاده می کنند باید آماده باشند تا به طور مستقیم با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. این ارتباط انتظار دارد که شرکت ها به نگرانی ها و نیازهای مشتری پاسخ دهند. بازاریابان باید قادر باشند که به این صدا به روشی صریح و متفکرانه واکنش دهند. موفق ترین بازاریابان ابر، تلاش می کننند تا مشتریانشان خود را به عنوان اعضای تیم در نام تجاری احساس کنند.
منبع:
http://www.marketing-schools.org/types-of-marketing/cloud-marketing.html